REINSFELD 21-8 T/M 4-9-2016

1 september 2016 - Neumagen-Dhron, Duitsland

Donderdag 1 september

We luisteren naar radio SWR 1, die wat druppels regen aangeeft en 25°. Radio Salue (Saarbrücken) geeft droog weer en 30° graden aan, dus daar houden wij ons aan.

We kijken in de folders en besluiten naar Neumagen-Drohn en Klausen te gaan. De eerste wordt als mooie, en oudste wijnplaats aangegeven en een kopie van het romeinse wijnschip ligt daar. In Klausen is een Maria Welvaartskerk. Het plaatsje Neumagen-Dhron is inderdaad prachtig, mooie panden, donderdag 1 september 009 Klein Wijnwinkeltjemaar het schip kunnen we niet vinden,donderdag 1 september 018 Het Romeinse Wijnschip in steen gehouwen wel de haven. Dan maar naar de Info. Daar wordt gezegd dat het schip aan het varen is, en rond 14:00 uur aan zal komen. Ons wordt geadviseerd om maar eerst wat te gaan eten. Het is dan 12:05 uur. We vinden een oude bakkerij, waar je lekker gebak of een broodje kunt eten. Zelfs Eintopf kun je nemen. Het ligt aan de doorgaande weg, dus het terras is langs de gevel aangelegd, en bij het serveren moet men opletten voor de auto’s en wat meer zij.donderdag 1 september 053 Schwartzwalderkirschtorte

Na wat genuttigd te hebben gaan we naar de Moesel om daar op een bankje in de schaduw op het schip te wachten. Het is inmiddels flink warm geworden en we zitten heerlijk. Er staan veel bankjes, die konstant van bezoekers wisselt. Veel fietsers, meest electrisch aangedreven, nemen hier even hun rustpauze of zelfs een hele picknick. Voor ons ligt een schip afgemeerd, dus daar zal “ons”schip niet aanmeren.donderdag 1 september 059 Er ligt al een schip aangemeerd

Het is 14:10 uur als het Romeinse Wijnschip binnen komt. Er zitten twee mannen op. Dit schip wordt aangedreven door 2 x 55 pk motoren, maar er is een mogelijkheid om te roeien. Je hebt dan wel spierkracht nodig.donderdag 1 september 060 zo ziet ie eruit (folderfoto) donderdag 1 september 071

Na Neumagen-Dhron willen we naar Klausen. We moeten dan over Piesport en zien in een bocht een Rococo kerk staan, die op dat moment wordt geopend. Als we uitstappen blijkt de pastoor een rondleiding te geven aan twee dames. Een pater zegt, dat ik mag aansluiten en ik luister en kijk mee. Op dit moment wordt de hele kerk gerestaureerd en schoongemaakt. Ze zijn al een heel eind. Ik blijf niet de hele rondleiding afluisteren, want we willen nog verder.donderdag 1-9 Rococokerk Piesport  094donderdag 1 september 102 Plafond

In Klausen zien we al gauw de Maria Wallfahrtskirche en parkeren onze auto. Binnen in de kerk is het rustig en in de Heilige Poort zit een mevrouw te bidden. Grote kaarsen op standaards uit alle windstreken hangen langs de wand.donderdag 1 september 112 Maria Basiliek

Als we weer naar buiten lopen gaan we linksaf. Op het kerkhof! Is een vrouwenfeestje aan de gang. Lange tafels met vrouwen en een tafel met lekkernijen, een accordeon speelt.

Hierna gaan we via de snelweg terug. Het is dus toch 30° geworden, we eten “koud”vandaag.