Normandie 29 mei t/m 8 juni 2014

6 juni 2014 - Bernay, Frankrijk

Vrijdag 6 juni 2014: Heel mooi weer vandaag, zo’n 25 graden, dus we gaan niet te ver weg. D-Day is onmogelijk gebleken om bij te zijn. Voor Obama zijn alle toegangswegen vanaf 06:00 uur-20:00 uur afgesloten en de binnenwegen vanaf 09:30 uur. Omdat wij net te ver zitten en gisteren de verkeerschaos al hebben meegemaakt, hebben wij besloten hieraan niet mee te doen.

In Bernay hebben we voor € 1,43 per liter kunnen tanken: kom daar in NL maar eens om!

Wij rijden rond 11:00 uur richting Bernay.Normandie 8 004 In het boekje 1961 staat dat het centrum oude vakwerkhuizenNormandie 8 020Normandie 8 030 en een oude adbdij uit de 11e en 12e eeuw zijn,

Een vioolbouwer in het centrum:Normandie 8 036 en genoeg D-Day boeken te koop: Normandie 8 045

Normandie 8 051. Dit klopt ook. Het centrum is niet groot, maar veel foto’s waard. De oude abdij is nu expositieruimte geworden met gratis entree, dus vanbinnen zijn nog oude en nieuwe gedeeltes te zien.Normandie 8 063

Wij kopen kaas, vlees, stokbrood en wat te drinken bij de plaatselijke super, want om 12:00 uur gaat alles in ruste. In de schaduw op het plein eten we wat en gaan richting de abdij. De oude kerk hebben we dan al gezien. Ook de abdij is tot 14:00 uur dicht.

Erachter ligt een park, waar we in de schaduw lekker zitten en de eendjes te voeren geven.Normandie 8 057Normandie 8 055

Als we Bernay hebben we gezien, rijden we via Brionne terug. Op de terugweg zien we veel mooie vakwerkhuizen en een leuk centrum van Brionne, maar het is inmiddels te heet.

Op de heenweg hebben we een grote Intermache en een Mac gezien op het commerciële gedeelte van Pont Audemer en zullen daar wat boodschappen doen.

We zien daar, net als in andere behoorlijke supermarkten en in winkeltjes langs de weg, een enorme visstand. Ons lijkt het helemaal niets: inktvis, paling rauw, levende kreeften…. Wat hier wel opvalt is de enorme hoeveelheden en keuzes in surumisticks; je kunt dozen van wel 50 stuks kopen voor weinig.

Normandie 8 099

Een Tennant veegmachine rijdt door de groenteafdeling, dus daar ook maar een foto van gemaakt.Normandie 8 097