Normandie 29 mei t/m 8 juni 2014

5 juni 2014 - Ouistreham, Frankrijk

Donderdag 5 juni 2014: Vandaag wordt het mooi weer, dus korte mouwen. We gaan eerst naar Honfleur en vandaaruit naar Ouistrehamme.

We rijden Honfleur binnen en gaan direct rechtsaf een kleine woonwijk in. Dit is al betaald parkeren. We doen het bonnetje voor de ramen en gaan richting het centrum. Dan blijkt er een grote parkeerplaats te zijn met een dagkaart, welke goedkoper is dan 3 uur parkeergeld!Normandie 7 049Normandie 7 053Normandie 7 029Normandie 7 021Normandie 7 011

Honfleur is prachtig. Een mooie haven, oude huizen, dus veel foto’s. Het is een echte kunstenaarsstad, want de etalages staan er vol mee. Een terrasje nemen zit er niet in, veel te duur, maar het is nog vroeg. Bij een stalletje terug naar de auto eten we een frietje.

Wij rijden via de binnenwegen naar Ouistrehamme. Als we er bijna zijn zien we langs een veldje mensen staan, auto’s langs de weg geparkeerd en ook verderop in het veld staan mensen te kijken. Omdat ik zojuist, net twee minuten geleden, heb gehoord dat er parachutisten gaan landen vanaf 14:30 uur, zou dit het wel eens kunnen zijn. Normandie 7 146Ik verstond echter niet waar en op welke dag. We besluiten een parkeerplaatsje te zoeken en te gaan kijken. Inderdaad, een oranje rookpluim steekt verderop  boven het veld. Veel politie op de weg en in de velden. Er cirkelt een vliegtuigje rond en ja hoor, heel ver weg zien we er vier uitkomen. Even later nog eens 5. Het duurt nog eventjes en dan komt het vliegtuigje vlakbij.

Er komen zeker 12 parachutisten uit, maar het kunnen er meer zijn. Als deze geland zijn, vertrekken wij. De rest blijft hangen, maar wij zijn meer van plan.

Onderweg wordt het steeds drukker, tot we in een file terecht komen. Links en rechts staan auto’s geparkeerd, politie regelt het verkeer, het is een gekkenhuis. Wij verwachten een parade, maar later blijkt de hele middag landen er parachutisten in het hele gebied.

Wij gaan richting Le Grande Bunker en vinden uiteindelijk een plek.Normandie 7 173Normandie 7 168Normandie 7 203

Het is een indrukwekkend gebouw. We komen de hele week al veel militairen tegen en het daar niet anders, Engelsen, Canadezen, Franse en wat al meer zij.

Hierna lopen we het strand op, want we hadden al wat van de afzetting gezien. Een enorm gebied met idioot grote tenten, tribunes, hekken en alles wat nodig is om een kilometerslang strand af te zetten voor morgen, 6 juni.Normandie 7 299Normandie 7 305

We willen terug naar de camping, maar doen daar uiteindelijk 3 uur over.Normandie 7 326 Een grote file en uiteindelijk totale stilstand besluit ons om een andere weg te kiezen, wat een goede keuze blijkt. Wij hebben gelukkig al eerder op de route onze boodschappen gedaan, dus bij thuiskomst direkt de pannen op het vuur.