Normandie 29 mei t/m 8 juni 2014

4 juni 2014 - Lisieux, Frankrijk

Woensdag 4 juni 2014: Er is slecht, regenachtig weer op komst. Om 10:30 uur vertrekken we, om de route, welke we gisteren met de bus gedaan hebben, nog een keer te rijden om te stoppen: Eerst Cormeilles, dan Lisieux en vervolgens Moyaux.

In Cormeilles staat een kerk, welke een apart interieur heeft.Normandie 6 006Normandie 6 020Normandie 6 023 Een soort treinbankjes, waarvan de deurtjes links en rechts gesloten kunnen worden, hoge houten bankjes met een houten vloer en genummerd aan de zijkanten. Het plafond lijkt een ongekeerde vorm van een schip. In Cormeilles zijn vakwerkhuizen.Normandie 6 007

In Lisieux rijden we eerst naar de Basiliek. Normandie 6 047Deze is geheel gewijd aan St. Therese, een karmeliete welke op 25-jarige leeftijd is overleden aan tuberculose. Zij is heilig verklaard door haar uitspraken en diepe geloof. Ook haar ouders zijn zalig verklaard. De basiliek is enorm en geweldig mooi.Normandie 6 066 Als we de kelder gaan bezoeken, treffen we een zilveren relieken kist van de ouders en een grote bidruimte, geheel bezet met mozaik.Normandie 6 153

Na de basiliek gaan we naar de cathedraal. Deze is stukken minder mooi. Hier zal op 6 juni een concert plaatsvinden met de militairen.Normandie 6 184Normandie 6 176Normandie 6 202 Dit is duidelijk te zien. Het altaar en alle versieringen zijn opzij gezet. De banken zijn gereserveerd en overal ligt bekabeling, staan er lampen en de parachutes hangen al over het orgel heen.

Hier is een kapelletje, waar St. Therese haar gelofte deed.

We gaan nog even de stad in.

Op de terugweg rijden we Moyaux in. Veel vakwerkhuizen en een scheef kerkjeNormandie 6 227. Bij binnenkomst zien we, dat ze bezig zijn met renovatie. Al gauw hebben we het gezien en lopen nog even het kleine centrum door.Normandie 6 224Normandie 6 212

We doen boodschappen bij de Lidl. Hier zijn de boodschappen wat betaalbaarder en we kopen een bakje onbekend, lijkend op gekruide rijst en twee stukjes gekruide eend. We zijn benieuwd hoe het zal smaken.

Morgen en vrijdag beloven hete dagen te worden, dus we zullen kijken wat we gaan doen. Honfleur hebben we nog niet gezien, dus….