Normandie 29 mei t/m 8 juni 2014

3 juni 2014 - Lisieux, Frankrijk

Dinsdag 3 juni 2014: Om 08:00 uur douchen, eten, koffie drinken en een spelletje Yatzee spelen. Om 11:00 uur brengt de vrouw van de campingbaas ons naar het station. Daar zit onze chauffeur uit te rusten en vertelt ons dat de bus inderdaad om 11:30 uur vertrekt en dat we waarschijnlijk rond 12:00 uur in Lisieux zullen zijn.Normandie 5 006Normandie 5 007

Een mooie route over  Les Preaux, Epaignes, Cormeilles (veel vakwerkhuizen), Moyeux en Hermival les Vaux brengt ons iets over 12en naar Lisieux. Normandie 5 009We kijken op de borden en zien dat er verschillende treinen naar Caen vertrekken, maar onze vertrekt om 13:20 uur. We besluiten verderop iets te gaan eten en bestellen koffie, een sandwich Camembert en een Poulet. Ieder krijgen we twee halve stokbroden. Dit kost bij elkaar 11 Euro, dus dat valt alles mee.

In Lisieux staat een prachtige kerk/kathedraal, welke we later nog willen bezoeken.Normandie 5 012

In Caen is het zo bekeken; we volgen de borden en vertrekken daar om 14:05 uur. Om 14:16 uur staan we in Bayeux. We stappen het station uit en zien daar, tot onze verbazing, dezelfde taxichauffeur van zaterdag staan. Hij noemt het ook het lot en brengt ons naar Honorine les Petres. Normandie 5 021 De kosten vallen mee: 379,00 euro. Er is een tweedehandse carter gevonden en gebruikt.

We besluiten eerst nog naar Colleville te rijden en gaan daar naar het museum. Ik maak verschillende filmpjes. Het is onderweg al opgevallen dat er beduidend meer politie en militairen op de weg zitten; het stikt ervan.Normandie 5 024

Vanuit Colleville rijden we naar Omaha Beach; eerst bij de dichtstbijzijnde en later nog een keer bij de officiële herdenkingsplaats. Er blijkt een heel legerkamp te zijn ingericht bij de kust.Normandie 5 068Normandie 5 081Normandie 5 096

Vandaaruit gaan we naar Point du Hoc. Een indrukwekkend gezicht, al die bomgaten, bunkers en loopgangen. Een heel gebied is dat geweest. Ook zijn de stijle rotsen daar goed te zien.Normandie 5 129Normandie 5 146Normandie 5 110

Het is al over 18:00 uur als we terugrijden en besluiten bij de Mac wat te gaan eten.