Friesland 7 mei 2016

8 mei 2016 - Ureterp, Nederland

Zaterdag 7 mei, de laatste volle dag

Vandaag is het weer zomers! Zo’n 28 graden wordt er voorspeld. We ontbijten weer buiten en zien dan dat er zo’n 12 jonge mensen bijkomen in de hoek, waar er al 8 zaten. Er stapt iets uit de auto met lange lichtblonde haren. Het blijkt een vrijgezellenfeestje te worden! Hij moet, in zwarte outfit met rode cape en lange blonde pruik, tweemaal de camping rondrennen en doet dat me een grote grijns op zijn gezicht.Ureterp

Even later komt er een grote taxibus voor de boerderij te staan en het hele zwikkie gaat erin. Ze zullen tot laat in de avond weg zijn.

We gaan naar de streekmarkt in Oldeberkoop, maar die zal niet groot zijn. Als we daar naar toe rijden via de binnenwegen, komen we allerlei opbrekingen tegen, dus dan maar omdraaien en een andere weg zoeken.

Uiteindelijk komen we er toch aan. Een leuke, kleine markt met streekprodukten als kaas, buffelvlees, meel, friese spulletjes, gezelligheid. Ik koop wat speciaal meel om appel-kaneel brood en kaas-uien brood te maken. Ben benieuwd.Oldeberkoop

We kijken hierna op de fietskaart en zoeken een plaatsje uit om de auto te stallen. Het wordt Milkam, zodat we via Oranjewoud in Heerenveen terecht komen. We fietsen rechts van Oranjewoud, waar op dat moment een marathon gelopen wordt over de fietspaden, dus we houden er rekening mee. We mogen wel gewoon daar fietsen. We komen door een mooi stukje bos, het nieuwbouw gedeelte van Heerenveen en zo het centrum in. We stappen daar af en lopen wat door Heerenveen, eten wat en fietsen dan aan de andere kant van Heerenveen weer terug.

Zo komen we ook aan de andere kant van Oranjewoud. Nu zien we, waarom hier een plaatje Historisch Friesland op de fietskaart stond. Van Limburg Stirum, De Brocq van Scheltinga (hee, familie) hebben hier gewoond, en dat is te zien. Een groepje wordt door het gebied geleid door een gids en we vangen een en ander op. Prachtige gebouwen daar. Inmiddels is het zo warm geworden dat we toch nog iets te drinken moeten komen om verder te kunnen.OranjewoudOranjewoudOranjewoud

We zijn uiteindelijk rond 16:00 uur terug op de camping. Lekker douchen en daarna wat te eten halen. De hele dag buiten, dat zal lekker slapen vannacht.

Herman gaat alvast afrekenen bij Mien. Ik zeg hem, dat we via Best Deal hebben geboekt, en dat hij dat even moet vermelden. Maar Mien wil hier niet van weten, ze doet er niet aan mee.

Dus dan maar een mail naar Best Deal; bij hun staat het erop, met prijzen van 2016!

Om 18:00 uur komt er een grote bus de camping op. Het blijkt een taxibus te zijn en hij rijdt naar de hoek van de groep jongens. Er stapt een jongen uit met zware tassen en koelboxen, maar verder stapt er niemand uit, denken wij. Even later blijkt waarom de bus daar stopt. Er komt er eentje hinkelend uitgewaggeld; blijkbaar is voor hem het feestje wat korter.

Er staan meer foto's + VIDEO's op deze site. Dus kijk lekker rond.