Effe 24 uur weg Giethoorn/Steenwijk/Zwartsluis

5 juni 2019 - Giethoorn, Nederland

Woensdag 10.00 uur vertrek

De weersvoorspellingen zijn niet al te best: storm, onweer, regen. Maar even ertussenuit, ADD uitschakelen en bijslapen.

Heb 's morgens nog een lunch geboekt bij De Bovenmeester in Steenwijk. Een oud schoolgebouw, wat een aantal jaren geleden is verbouwd tot restaurant. De dag begint goed, het is droog en redelijk warm. We gaan eerst een stukje door Steenwijk lopen. Veel leegstand, veel kringloop/antiek/tweede hands winkels, maar wel mooi daar.

De Bovenmeester

bij de bovenmeester

We nemen een 12-uurtje, waar we voorlopig genoeg aan hebben en lopen daarna nog even door Steenwijk. Om 15.00 uur besluiten we naar het hotel te gaan om in te boeken. We slapen vanacht in De Bult, Fletcher de Eese. Zo te zien heeft het hier ook huisgehouden en aan de balie horen we dat het er gespookt heeft. De kamer is ruim en we zetten de tas even neer. Op naar Giethoorn, wat hier niet al te ver vandaan is. Het weer is nog steeds goed.

In Giethoorn vinden we aan de achterzijde van Smits een grote parkeerplaats. Daar gaan we straks eten. We lopen een bruggetje over en dan zijn we in Giethoorn, nou ja, helemaal aan het einde ervan dan. We gaan lopen. Het is er nu niet al te druk, wel wat Japanners, Duitsers, Fransen, Belgen, maar het einde van de middag, lekker warm. We zien "De Harmonie" van Bert Haanstra, het museum en nog veel meer. In het verleden zijn we hier ook geweest met de zonen, maar dat is toch al zo'n 25 jaar geleden. Nu hebben we alle tijd om alles goed te bekijken.

Bootjes varen rustig door het water, meestal electrisch. Er ligt een bootje met Japanners in een bocht rustig foto's te maken, als een lokaal bootje met twee opgeschoten jongens komt aanscheuren. Ze maken grote golven en daardoor wiebelen de Japanners flink.

Giethoorn (63)

Giethoorn (4)We eten een ijsje bij de souvenirswinkel. Een meisjeseend is behoorlijk brutaal als Herman haar een stukje koek heeft toegeworpen. Ze komt nu aan zijn broek zeuren om meer. Als hij zijn ijsje op heeft komt ze bij mij. Ook hier komt ze dichtbij. Als ik op mijn broek tik, wil ze erop komen zitten, maar dat lukt haar niet. Het mannetje houdt afstand, hij pakt niets als ik hem iets wil geven, Dit alles tot vermaak van de Japanners, die volop foto's maken. We worden nog beroemd!

Dan wordt het tijd om terug te lopen. We zijn rond 17.30 uur bij Smit. Die ligt mooi aan het water, waar de bootjes voorbij komen. Het is er niet druk en we bestellen alvast wat te drinken. We hebben alle tijd en eten dan ook op ons gemak. De Jägerschnitzel is heerlijk. Veel champignons, uien en spek, gekruide frites, salade en een kersencompote gaan er goed in. De diner-cadeaukaart is vandaag goed gebruikt. 2x Goed eten maakt de dag kompleet.

Dan weer terug naar het hotel. Omdat ik zeker wat slaap moet hebben, slik een Melatonine. Die zorgt ervoor dat ik zeker in slaap kom en even ADD uitschakelt.

Donderdag 6-6-2019

Goed geslapen! Het heeft vannacht geonweerd. Daar heb ik wel iets van gehoord, maar heb toch zo'n 10 uur geslapen. Nu even lekker ontbijten en dan nog even naar Zwartsluis.

Zwartsluis (29)

Het is flink afgekoeld en het spettert wat. Dus jas aan en Zwartsluis in. Het is een klein vissersdorpje, dus we hebben niet lang nodig. Een uurtje later zijn we op de terugweg naar huis.

1. Marjo:
    6 juni 2019