21 mei 2019 Vlindertuin Gemert

21 mei 2019 - Gemert, Nederland

Dinsdag 21 mei 2019. Er staat een verrassingstocht op de planning.

Dat betekent dat alleen chauffeur en begeleider weten waar we vandaag naar toe gaan. Zoals altijd, zit de bus vol. De mensen zijn altijd heeeel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Vorige week heb ik de Vlindertuin in Gemert geboekt. Een niet al te grote vlinderkas, maar er kan gegeten worden. Naar de prijs kijkend boek ik dit arrangement: voor € 13,95 krijg je entree, uitleg, koffie, soep, twee broodjes en fruit.

De dag begint erg fris. Ik verwacht dat het in de vlinderkas behoorlijk warm is, dus ik trek een bloesje aan. Henk gaat mee als begeleider, omdat hij invalt voor Henriëtte. De laatste mevrouw komt tussen ons in te zitten, voorin dus. Ik vertel haar, wat ik de anderen al verteld heb. Het is er groen, lekker warm en ik heb plastic zakjes meegenomen. "Nu weet ik nog niets", zegt ze. Ze blijft vissen. We rijden niet rechtstreeks, want het is maar 13 km. verderop en dan zijn we veel te vroeg daar. Dus via kleine weggetjes, een zandpad, wat dorpjes komen we uiteindelijk aan op bestemming. De dames zijn verrast, geen museum deze keer!

IMG_20190521_141937

We worden vriendelijk ontvangen en er staat een zitje voor ons klaar. De inleiding kan beginnen. De man vertelt honderduit. Hij laat een grote vlinder, vast aan een stok, zien. Deze leeft, maar blijft zitten, omdat het een nachtvlinder is die slaapt. Wonderlijk.

IMG_20190521_115734

We leren over het onderscheid tussen mannetjes en vrouwtjes, de verschillende poppen/coconnen, dat vlinders alleen kunnen drinken, dus maar een week leven en zoveel meer. Dan komt de soep; een heerlijke groentesoep met ballen, en de pan mag leeg, dus wie wil mag twee keer opscheppen. Koffie/thee wel 2x en broodjes in overvloed. Een behoorlijke krat met fruit komt op tafel, meer als genoeg. De dames zijn verbaasd en vinden het geweldig. Dan gaan we de, niet al te grote, kas in. Eerst is het wennen, waar zijn ze nou, maar dan vallen je ogen op de vlinders. Onder de bladeren, tegen de wand, vliegend. De "poppenkast" zit vol poppen en coconnen.

IMG_20190521_134538

Als we klaar zijn met kijken komen we weer bij het begin uit en gaan nog even zitten. De meesten kopen ook wat, want ze hebben geweldig leuke kadootjes (ook voor jezelf). De meesten hebben het nu koud en we gaan weer op pad. Nog niet naar huis hoor, want we willen nog ergens koffie drinken. We leggen aan bij "het Tramstation" in Erp. Daar is het lekker warm en gezellig. Ze hebben aarbeiengebak, en daar wordt wel gebruik van gemaakt, nu op eigen kosten. Als we lekker opgewarmd zijn, gaan we richting huis. Alle dames komen deze keer uit Uden, dus we zijn snel klaar.

IMG_20190521_150505

Voor herhaling vatbaar, aldus de dames!