30 april 2019 Eynderhoof Museum

30 april 2019 - Nederweert-Eind, Nederland

Op dinsdag 30 april 2019 gaan we met de BoodschappenPlusBus naar het Eynderhoof museum. Zes weken van te voren plannen we met de uitjescommissie alle uitjes, maar het weer kun je dan niet voorspellen: het is prachtig weer.

Een paar dagen eerder heb ik op de site van het museum gekeken en zie dat ze van 13.00-17.00 uur open zijn. Het is niet al te groot, dus ik ga op zoek naar een restaurantje in de buurt. Ik kom uit Bij Siem in Nederweert, zo'n kilometer van het museum af.

Bij de opstart ontmoet ik voor het eerst Henk, een nieuwe vrijwilliger. Die gaat meteen uit, dat hij de chauffeur is en ik laat het maar zo. De volgende keer zal ik hem uitleggen: de planlijst geeft aan wie chauffeur en wie die dag begeleider is. Ik ben de enige vrouwelijke chauffeur in het team.

We gaan de passagiers ophalen, het zijn allemaal vrouwen, dus een gezellig clubje. "Bij Siem" ligt in het centrum van Nederweert en we parkeren de bus recht tegenover het pand. Het heeft drie smalle treden, dus hulp is nodig bij de dames. Als we binnenkomen, weten we niet wat we zien, we komen uit in een woonkamer a-la 1930

Siem Nederweert (10) en krijgen daar te horen dat we in het oudste café van Nederland zijn beland: in 1580 werd het al genoemd, maar waarschijnlijk is het wel ouder. We worden door het pand geleid en komen in de serre aan, waar we uitkijken op de achterzijde van de kerk, met een waterput op het pleintje. Je kunt er heerlijk eten voor een eerlijke prijs

Siem Nederweert (2) de dames kijken hun ogen uit, zoveel herkenbaars.

Dan vertrekken we richting Nederweert-Eind. We spreken in de bus af: ieder gaat zijn eigen weg en om 16.15 uur vertrekken we. Bij de ingang wordt de entree betaald en ik sta nog bij de entree als er gezegd wordt: "Jullie kunnen een gids mee krijgen", waarna ik vraag wat het kost. "Op dinsdag kost het niets", is het antwoord. Dus de dames maar weer verzamelen, want die zijn al op pad.

De man laat ons alle hoeken van het museum zijn en vertelt er van alles over. Zo beleef je een museum echt op een andere manier. Er sluit nog een groep aan, een familie-uitje zo te zien, en we zien de rietvlechterij, de bakkerij, de smederij en nog veel meer. Kijk maar naar de foto's.

Zo woonde men vroeger (9)

mispelboom (1)

Tussendoor drinken we nog wat koffie, want de vrijwilligers hebben pauze en gaan dan weer verder. Maar om 16.30 uur zijn we nog niet klaar, de pottenbakkerij en de imkerij volgen nog. Enkele dames geven aan moe te zijn en naar huis te willen, dus wij buigen met z'n allen af en gaan naar huis.

Het mooie weer, Bij Siem en Eynderhoof zijn goed bevallen, maar we zijn wel wat later thuis dan gepland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade