Carmina Burana in Breda

12 april 2015 - Breda, Nederland

Vandaag voor het eerst met orkest, solisten, dansers en figuranten gerepeteerd in een klein theatertjes, vergelijkbaar met Naat Piek in Uden.

We staan opgesteld, zoals bedoeld in het theater op het podium. Ik ruil echter met Corry, omdat Silvana al die repeteertijd naast mij heeft gestaan. Zij zingt sinds vier maanden mee met Breda, en het is voor haar de eerste operamuziek, dus ze is wat onzeker. Dus we staan naast elkaar. Dat blijkt maar goed ook. Zowel Corry als de buurvrouw van Silvana zingen of niet, of verkeerd. Dit zijn dan de vaste zangers bij Breda! Als een van hen verkeerd inzet, wordt deze nog boos ook als je er iets van zegt, terwijl de dirigent boos is!

Het Te Deum gaat niet, zoals normaal bij de repetitie, maar dat maakt je wel scherper. Het is natuurlijk ook wennen. De solisten zijn super en om 13:30 uur pauzeren we even.

Na de pauze repetitie van de Carmina. Dan zie ik tot mijn verbazing ineens veel onbekende koorzangers. Hoe kan dat nou, de laatste zes repetities MOET je meegemaakt hebben, en dan dit. Ze zijn nogal arrogant ook, en daar hou ik niet van. Ook in het klein koor zijn er ineens meer. Het kinderkoor is geweldig, maar regierepetities worden niet altijd goed onthouden, zowel wel hen als het kleinkoor. De dansers moeten ook wennen, maar dat gaat goed. Er zijn nogal wat figuranten, die ook voor het eerst regie krijgen, dus rommelig en onnodig veel tijdverlies.

We zijn gelukkig wel op tijd klaar, kleinkoor moet nog even door repeteren. Ik heb afgesproken in een tappaz restaurant in Alphen. Geweldig lekker gegeten, voor herhaling vatbaar!