Berlijn 17-22 april 2019 Zaterdag 20 april

20 april 2019 - Berlijn, Duitsland

Zaterdag 20 april 2019

De planning is nu dus anders, en we mogen wat uitslapen! Geen repetitie vandaag en het is weer prachtig weer. We gaan dus varen en de bus zet ons af op de Alexanderplatz, dicht bij de Dom. We moeten oversteken en dit gebeurt op een levensgevaarlijke manier. De man van IC gaat midden op de weg staan om het verkeer tegen te houden. Als verkeersregelaar weet ik dat dit absoluut niet kan! Als we allemaal overgestoken zijn, na veel getoeter en gefoeter spreek ik hem aan: “je bent niet verzekerd als er iets gebeurt!”.

Op de boot gaan we allemaal naar boven, daar zit je goed en het is meteen bijna vol. De mensen die achter ons aankomen moeten echt zoeken naar een plaatje. Een bandje vertelt ons waar we langs komen en we hebben een mooie tocht.

IMG_20190420_103821

Onderweg komt een van de bemanningsleden naar boven om te waarschuwen voor een brug. Een van de koorleden staat en hoort het niet of denkt dat het niet voor hem is. Diverse malen wordt er in verschillende talen geroepen en hij is net op tijd om te gaan zitten! Anders…..

Als we de boot verlaten blijkt er een viaduct voor fietsers/voetgangers onder de drukke weg te liggen, en die nemen we deze keer om aan de overkant te komen. We gaan naar Potsdam om daar kasteel Sanssouci te bezoeken. Wij zijn daar al een keer geweest, maar zijn niet binnen geweest, omdat de jongens niet echt geinteresseerd waren. De tuinen hebben we wel gezien, er waren volop druiven. Deze keer gaan we naar binnen, en het is de moeite waard, maar niet al te groot. Op de buitenplaats staat een paardentram, waar een man constant probeert klanten te werven. Duidelijk is, dat het gebied groot genoeg is voor een rit van meer dan een uur om vier kastelen te zien.

Concertzaal Sanssousi

Om foto’s te maken, moet je € 3,= betalen. Er zijn er bij die dat doen, maar foto’s via Google zijn makkelijk te vinden en mooier dan ik ze kan maken. Op de plattegrond bij Sanssouci kun je zien hoe groot het hier eigenlijk is! Er staan meerdere kastelen in de omtrek, maar dit zal wel de mooiste zijn.

We hebben weer een lopend buffet in het hotel. Lekker douchen, morgen de Grote Dag!