Berlijn 17-22-april 2019 Zondag 21 april

21 april 2019 - Berlijn, Duitsland

Zondag 21 april 2019

We hoeven niet al te vroeg op en de ochtend is vrije tijd in Berlijn. Lunchen dus, kleren in de bus, boek mee en hup naar de Philharmonie, waar we uitstappen. We hebben twee uur de tijd en ik heb in mijn tas twee krentebollen voor straks. Bij de koffiebar backstage kun je ook wel komen, maar meestal is het orkest er eerder en in de rij zoooo lang, dat je geen tijd hebt om te eten/drinken.

Wij gaan deze keer niet al te ver en lopen wat door het park. We willen echt geen twee uur lopen, want dan ben je al moe, voor je op het podium staat. De terrasjes zitten vol, en een koffie kost hier € 5,00. Dat hebben we er niet voor over, we drinken straks wel wat. We lopen aan de achterzijde van de Philharmonie en daar ga ik de trap op om wat foto's te maken.

IMG_20190421_112257

De bus komt op tijd om de kleding en muziek naar binnen te brengen. Wij kunnen ons omkleden in de repetitieruimte, de heren krijgen een andere ruimte. Omgekleed en naar de zaal: de kleedruimte wordt afgesloten en daar liggen de krentebollen! Er wordt gerepeteerd in de grote zaal en dan hebben we nog even voordat we op moeten; geen tijd om in de rij te staan. Herman komt met een beker hete thee, en daar kan ik nog net iets van drinken.

Philharmonie in de zaal

De mensen stromen binnen, maar er zijn echt nog een paar stoelen vrij. Waarschijnlijk op het laatste moment niet komen opdagen, want aan de deur wordt niets meer verkocht.

Tijdens de pauze van het concert neem ik plaats aan een lange tafel waar wel stoelen staan, maar er liggen instrumenten op de tafel en niemand zit er. Dus ik wel. Dan komen er twee muzikanten bijzitten, die met elkaar zitten te praten. Ik hoor: “Die kan echt niet dirigiren”  en ik weet over wie ze het hebben, die aparte mens.

Na het concert gaan we met de bus naar Hopfingerbräu im Palais, Ebertstrasse 24. Dat ligt tussen de Brandenburger Tor en de Reichstag. Een flinke zaal, waar de tafels klaar staan met kaartjes erop, zodat de koren gemengd aan tafel zitten. Deze keer is het ook lopend buffet, maar echt van een goeie kwaliteit. De mensen lopen de benen onder hun lijf vandaan, wat kunnen deze mensen veel eten!

Na concert samen eten

Van reisblog naar fotoboek