Wien bleibt Wien, Blauwe Kei Veghel 19-01-2018

19 januari 2018 - Veghel, Nederland

Viva la Musica is door haar beschermvrouwe Wilma Bierens uitgenodigd om mee te zingen in Veghel, De Blauwe Kei bij Wien bleibt Wien. Leuk om mee te doen, en de stukken zijn ons al bekend! Drie repetities en dan op naar Veghel.

Programma boek

Herman is deze week druk bezig met organiseren. De Blauwe Kei is deze week geopend. Een heel nieuw theater aan de Noordkade, maar ook nieuwe mensen, die er werken, en nog niet alles is bekend.

Het is dus een heel gedoe om de juiste man te vinden die iets weet over de prakken (Ruud Verbruggen, die werkt in zwart/zwart) en dan blijkt dat er niet genoeg zijn. Het orkest heeft alle podiumdelen in gebruik, dus we zullen onze eigen podiumdelen gaan gebruiken. Maar dan zit je met vervoer; wij verdienen niets aan deze produktie, de Blauwe Kei biedt geen uitkomst en het orkest bestaan uit ZZP-muzikanten, dus dat werkt niet. Op het allerlaatste moment wordt dus gekozen om een aanhanger te regelen.

Herman doet een mailtje uit naar de mannen van ons koor, maar geen enkele reactie; dan maar Brian inschakelen, onze zoon. Die werkt in de horeca, dus overdag slapen, 's avonds en 's nachts werken/nazitten.

Vrijdagmiddag om 13:00 uur zijn ze dan in Veghel om uit te laden, echter, ze kunnen niet opbouwen, omdat de lichtman het licht nog moet instellen. Brian wordt opgehaald, want die hoeft er niet op te wachten. Herman blijft wel in Veghel, want het podium MOET opgebouwd worden. Om 16:15 uur is hij thuis om zich wat op te frissen om te kleden, spullen pakken en dan weer naar Veghel. We moeten daar om 17:30 uur zijn en we halen nog wat carpoolers op.

We zijn op tijd en komen via de backstage binnen, dus even kijken hoe alles hier in elkaar steekt. Naar de kleedruimte is het 5 minuten lopen/klimmen.Naar de Apotheek      Foyer 4

Via Foyer (groot) loop je door een gang en komt dan in een hal uit, waar een stalen trap met noppen naar boven leidt naar De Apotheek, waar onze kleedruimte/oefenruimte is. Deze is aangenaam warm. Omdat het een oude fabriekshal is kom je van De Apotheek 4alles tegen.

De Apotheek 3 leuk om rond te lopen en dat blijkt ook, want mensen die hier komen winkelen in de Foodhal (Jumbo, eet/drinkgelegenheden, kleine speciale winkeltjes) lopen hier ook rond om te kijken.

Er is tijd zat, dus we helpen zoekende koorleden naar de juiste weg naar De Apotheek. Ik besluit nog even naar de bierspeciaalzaak te gaan (1500 verschillende!) en hierna is het tijd om in te zingen.

Na het inzingen gaan we naar het theater om te repeteren met orkest/dirigent. Een prachtig decor, waar we niet aan mogen komen. Er zijn stoelen te weinig, dus alles op alles zetten om iedereen te kunnen laten zitten. Hierdoor zit ik niet boven, maar beneden, naast de hoorn en achter de harp (niet erg hoor, prachtige muziek). Blijkt dat nog niet alle muzikanten er zijn, dus de zoon van de dirigent en ik gaan naar buiten en ik vind er eentje. Blijkt naar de oude Blauwe Kei te zijn gereden, en dat zullen er meerdere gedaan hebben. Uiteindelijk  komt toch alles goed.

On Stage 6 en ik heb mooi zicht op de linkerhand van de dirigent.

Na de repetitie is het tijd om wat te eten en om te kleden. We krijgen te horen dat we voor de pauze boven op het balkon mogen zitten en zien en horen prachtige muziek en ballet. voor de pauze Zo zie je maar, zingen in de balzaal van Sissi !!

Als je vooraan op het balkon zit, zie je weinig. De mensen moeten voorover op de leuning buigen om het voetenwerk te zien, en dat is weer lastig voor de mensen, die achter hun zitten, die zien nu hoofden van de mensen op de voorste rij balkon.

Na de eerste akte moeten we een eind lopen naar de Apotheek om wat te drinken en dan is er maar weinig tijd om weer op tijd on stage te zijn. Heen en terug ben je 10 minuten kwijt, terwijl de pauze 15 minuten duurt!De Apotheek 8

En dan, zingen! De foto's hierna zijn niet van mijzelf.

Wien bleibt Wien 3

Het is een leuk programma met veel herkenbare muziek. Lekker gezongen met een geweldig orkest, leuke solisten en een grappige dirigent.

Herman heeft eerder te horen gekregen dat het witte busje bij de laaddeur blijft staan, want die wil als eerste laden om weg te zijn. Herman denkt het zijne erover, wij zijn eerder weg als hij, en zegt dat ook. De bus wordt niet verplaatst. Enkele heren van Viva helpen het podium in te laden en we zijn inderdaad eerder weg, dan dat er iets in het witte busje komt! Dan blijkt er ook nog een Mercedes dusdanig geparkeerd te staan, dat er moeilijk door de sluis is te komen met een auto met aanhanger, die ook nog eens moet draaien. Blijkt die auto ook nog eens van een medewerker van het theater te wezen. Die heeft nog wat te leren!

We rijden naar de stal om uit te laden. Dit doen we met de carpoolers. Eén van de koorleden komt nog na om mee te helpen, maar dan is het al klaar. Blijkt dat één van de koorleden van de laatste tree van de trap gevallen is, en last heeft van haar knie.

Op naar het volgende concert op 15 april as. in de Kruisherenkapel.

Viva la Musica