Vakantie 2020 Drenthe 8-9 Winsum

8 september 2020 - Winsum, Nederland

Dinsdag 8 september 2020

Vandaag toch maar naar Winsum. Weerverwachting gisteren: droog en 20 graden, maar als ik op buienradar motregen kijk wordt het toch wat natter. Fietsen toch maar mee, je weet het niet.

Dus in Winsum aangekomen de fietsen eraf, want het is droog. We lopen door het mooiste dorp van Nederland, echt leuk. Het VVV kunnen we niet vinden, maar zien wel een BHV-oefening met

Winsum BHV oefening

vrijwilligers van de plaatselijke Bieb. Hierna pakken we de route op, die we gisteren hebben uitgekozen. Heb meteen het fietsnetwerk om mijn GSM gezet, makkelijk. Je kunt zelf een plaats ingeven waar je wilt starten en de app laat keuzes van lengtes zien. Wij kiezen voor 31 km. door de dorpen. Als je deze onderweg aanzet, wijst deze je de juiste weg, ook als bent afgedwaald!

In Obergum is een kerkje open, dus gaan we even naar binnen.

Obergum (5)

We willen onderweg in Onderdendam bij de molen koffie drinken, maar die is pas morgen weer open, jammer.

Onderdendam (3)

Als we in Bedum aankomen is het tijd voor koffie met een tosti. Ik kies de zalm, Herman ei met bacon. Het is een eet/ijs/koffie/brood gelegenheid, zoals bij ons Brownies en Downies werkt. De koffie komt vrij snel, de tosti duurt wat langer. Maar we komen ogen te kort in dit oude pand. Tafels en bijzettafels zijn van deuren gemaakt, echt leuk. Oude industrielampen, balken in het plafond, fietsen langs het raam en op zolder. Net om de hoek staat de scheve toren van de kerk, dus genoeg foto’s gemaakt.

Bedum tosti

De tosti laten wij ons goed smaken, maar dan gaat het regenen, dus we nemen onze tijd. Als we naar buiten gaan regent het nog even, maar dan wordt het droog en we fietsen verder. Wel met een stevige tegenwind.

Bij punt 93 nemen we de weg binnendoor naar Sauwerd, en dan begint het weer te miseren. Van Sauwerd dus rechtstreeks door naar Winsum, nog 5 km. Als we in de auto zitten gaat het écht regenen, we hebben dus weer geluk.

We hebben gisteren gehaktballen van Eljert Koning gegeten, de echte Groningse. Die heb ik gekocht bij de Coop in Schoonoord. Bij het googlen blijkt, dat deze in Oude Pekela woont, en daar ook zijn verswinkel heeft. Misschien morgen? In ieder geval heb ik op de terugweg in Borger bij de AH dezelfde ballen kunnen kopen, voor thuis. Ze zijn enorm groot en goed gekruid.