Tingieterij Alphen aan de Maas 10-12-2019

10 december 2019 - Alphen, Nederland

Dinsdag 10 december 2019

Vandaag, samen met Noud Vermeltfoort en 5 gezellige dames op weg naar de Tingieterij. We nemen natuurlijk de toeristische route en gaan bij Megen met het pontje de Maas over. Via de dijk gaan we linksaf richting Appeltern. Daar leggen we aan bij Moeke Mooren om te lunchen.

Moeke Mooren ik neem lekker twee kroketten met brood en salade en heb daar genoeg aan.

Aan tafel vertelt een van de dames dat dementie bij haar is vastgesteld en dat ze niet meer kan zeggen welke dag het vandaag is. Thuis kruist ze op de kalender iedere dag aan, maar moet telkens kijken welke dag het nu is. Ik schrik daar wel van, ze heeft al zoveel pech met haar gezondheid. Ik vraag haar of ze wel geniet van de uitjes en ze zegt dat ze mee wil zolang het nog kan. Als je oplet, merk je toch wel dat ze in herhaling valt. Ik herken het van mijn eigen moeder.

Na lekker gegeten te hebben stappen we weer in en rijden verder via de dijk naar Alphen aan de Maas. Rond 14.00 uur komen we aan. Er staat één auto op de behoorlijk grote parkeerplaats en ik rij de bus tot aan de voordeur. Daar worden we welkom geheten en begeleidt naar de koffiekamer. Daar hangt een kampioenschaal van Ajax, en ja, die maken ze ook ieder jaar voor de winnende club!

IMG_20191210_154820 We krijgen 2x koffie en een koekje. Daarna komt Martijn uitleggen hoe het tot stand gekomen is, wat de geschiedenis is en nog veel meer.

Een van de dames heeft een kan en een kandelaar meegenomen, die gerepareerd moet worden. Dat kan, en Martijn brengt de kan en een kandelaar naar de werkplaats. Als we de rondleiding gehad hebben zal het klaar zijn. Na de uitleg gaan we de werkplaats in. Daar laat hij zien hoe het tin in de rubberen mal gegoten wordt en hoe het eruit komt. Verderop is een jongeman onderdelen aan elkaar te maken, want alle onderdelen komen apart uit een mal. Op zijn toonbank staat een heftruck, verguld, klaar voor een jubelaris van een bedrijf.

Jubilaris Geschenk hierna lopen we naar achteren, en daar wordt getoond hoe je tin dof houdt of juist blinkend zilverkleurig.

En natuurlijk bezoeken we het winkeltje. Ik koop een tinnen ministalletje, die kan weer in mijn verzamelkast!

kerststalletjes

Dit was mijn laatste dinsdag-rit, vanaf 1 januari ga ik op de dinsdag administratie werken, maar er zijn nog genoeg dagen in de week dat ik uitjes kan rijden! Het blijft leuk om te doen.