Oberhausen an der Nahe, 8-8 vakantie 2018

8 augustus 2018 - Verbandsgemeinde Meisenheim, Duitsland

Woensdag 8 augustus 2018

Vannacht is het zó warm geweest dat niet alleen de deur (die altijd open stond) maar ook de verduistering van een groot raam omhoog gaat.

De weersverwachting is gunstig, 32 graden, dus we gaan naar Meisenheim. Deze staat op de kaart onderstreept, dus er valt wat te zien.

En dat klopt: prachtige stad. We parkeren net buiten de stadsmuur en lopen door het poortje de stad binnen. Via een weggetje kom je dan uit bij de kerk. Deze is open, en dat maak je hier niet veel mee. We hebben geen katholieke kerk gezien, alles is hier Protestants. De route van Hildegard van Bingen is ook hier te zien.

In de kerk is een vrouw bezig met voorbereidingen; aan de twee witte stoelen met strik kun je zien dat er een trouwerij gaat plaatsvinden, maar wanneer? We bekijken de kerk en lopen naar buiten, als het bruidspaar arriveert en enkele dames. Er worden volop foto's gemaakt. Drie jongetjes rennen door. Twee van hen zullen zonen zijn en zijn gekleed alsof ze zojuist uit de zandbak zijn geplukt. De bruid heeft een oud-roze, maar mooie jurk aan. Ze laten zich gewillig fotograveren, ook als ik een foto wil maken. O ja, het is vandaag 8-8-188 augustus 2 stoelen staan klaar

Achter in de tuin is een muur met een poortje, effe kijken. Dan staat er een mega appelboom, helemaal vol met appeltjes; prachtig. Links daarvan is nog een tuin, ook vol fruitbomen. Door het weer zijn alle bomen overvol met fruit.8 augustus hele oude appelboom

Als we hier uitgekeken hebben gaan we verder de stad in met zijn vele vakwerkhuizen. We lopen binnen bij een tweedehands/antiek winkeltje en kijken onze ogen uit.8 augustus tweedehands

Dan is het weer tijd om terug te gaan. De dunne man uit de huurtent houdt een handdoek onder zijn oog. Hij heeft zich vanmorgen met scheren verwond, en dat bloedt nog steeds. Geen goed teken.

's Avonds gaat het dakluik dicht, want er wordt heel slecht weer voorspeld, onweer, hagel, orkaankracht, het einde van de hittegolf.

Op de radio horen we dat in Koblenz Rhein in Flammen wel doorgaat, maar met veel brandweer en meer voorzorgsmaatregelen. De Rijn is zo ingedaald, dat in plaats van 3 rijen er nu 2 rijen boten zullen varen. Later horen we op de radio dat er door het vuurwerk verschillende brandjes zijn geweest.