Friesland 5 mei 2016

5 mei 2016 - Bartlehiem, Nederland

Donderdag 5 mei, Hemelvaart en Bevrijdingsdag

Vandaag wordt het steeds drukker op de camping. Caravans worden nu door Boer Ruurd met een machientje op hun plaats getrokken. UreterpUreterp 007Mien, die boerin, zegt mij, dat wij ook een plaatsje mogen uitzoeken, maar Ruurd zal het op de plaats trekken. Dus dat doen we dan maar. Als we de stroom aansluiten, blijkt er niets uit het paaltje te komen, dus dan maar de stekker op het volgende paaltje.Ureterp, 008

Auto's kunnen niet verder op het veld, komen meteen vast te zitten.

We zien vanalles voorbij komen; aanhangwagens met  fietsen en tenten voor de festivaljongeren; deze krijgen een plaatsje in de uiterste hoeken van de camping. Er wordt een partytent opgebouwd, verschillende tentjes bij elkaar en natuurlijk bier. Dan komen er vijf wat oudere jongeren aanlopen. Zij zoeken een plaatje en moeten wachten op Ruurd, die het steeds drukker krijgt. Een aantal van hen halen dan maar zelf de caravan, lopend en trekkend, naar de plaats, en denken hem er zelf op te kunnen trekken met z’n vijfen, niet dus! Ze moeten echt wachten.Ureterp 009

Een electricien komt om wat te herstellen; verschillende paaltjes geven geen stroom. Even later is het euvel verholpen.

We hebben een fietsroute rond Bartlehiem uitgestippeld en we hebben een etentje gereserveerd bij de Turk Saray in Leeuwarden. In Wyns halen we de fietsen van de auto en beginnen te fietsen.Bartlehiem 010 Bartlehiem is niet ver maar we moeten toch door naar Burdaard, Wyns, 021Barthlehiem 024anders komen we nooit aan de andere kant van het water, waar HET bruggetje ligt.

Bartlehiem  039BurdBartlehiem 041aard is ook een mooi plaatsje, waar het aardig druk van toeristen is. Het is nu zo’n 20 graden, dus erg lekker. We fietsen nu aan de andere kant van het water, maar moeten wel een pontje nemen om weer in Wyns te komen anders moeten we 20 km omfietsen!Wyns 046

Het pontje ligt er gelukkig, nu nog even naar Leeuwarden. Daar in het centrum is het idioot druk. Bij het centrum staat bewaking, ambulance, politie en hekken. Je kunt zien, dat je over de koppen moet lopen om binnen te komen, en met de fiets is het niet mogelijk. We fietsen dus maar over de ring naar het restaurant. Blijken alle winkels in het centrum vandaag open te zijn geweest. Afgelopen week was het minder druk, duidelijk het mooie weer en de festiviteiten helpen mee om het zo druk te laten zijn.

Bij Saray kiezen we voor het verrassingsmenu van de chef, en dat smaakt goed! Van alles en voldoende gegeten.Leeuwarden 057