Friesland 3 mei 2016

3 mei 2016 - Leeuwarden, Nederland

Dinsdag 3 mei

Jarig, en om 07.55 uur wekt de telefoon mij met een bericht, dus wakker. Vandaag staat Leeuwarden op de planning. Het heeft vannacht geregend en het is flink wat kouder dan gisteren, maar nu wel droog. We halen eerst wat lekkers bij de plaatselijke bakker en drinken op ons gemak wat koffie.

We hebben afgelopen jaar een Gift for You kaart gekregen om met z’n tweeën uit te eten en ik heb geboekt bij Post Plazza Hotel om 18:00 uur. We hebben al op de kaart gezien dat Leeuwarden iets groter is dan Dokkum, maar geen hele dag nodig heeft. De fietsen staan achterop de auto.Leeuwarden 3 mei 002

Het blijkt nog geen 30 km. rijden te zijn en we planten onze auto bij de AH, net buiten het centrum. Het is dan ook niet ver fietsen, bovendien door leuke straatjes en een fiets-ophaalbruggetje. We parkeren onze fiets aan de rand van het winkelgebied en lopen rond. We zien de Waag, Oldehove, Historisch Centrum Leeuwarden, De Grote Kerk en veel mooie panden.Leeuwarden 3 mei 020Leeuwarden 3 mei 065

Bij de camping hebben we wat museumkaartjes meegenomen, waaronder ook voor het Boomsma museum met rondleiding en proeverij, dus die bezoeken we ook. We worden vriendelijk te woord gestaan door een vrijwilliger, welke daarnaast ook nog een cateringbedrijf heeft. Hij vertelt wat en dan worden we in de volgende ruimte geplaatst. Daar staan verschillende attributen, welke met het bereiden van de Boomsma Beerenburger te maken hebben en een video, met de oude eigenaar, wordt gestart. De verrassing zit in het einde; de spreker verdwijnt, maar vertelt verder. Achter ons, bij een van de attributen gaat het licht aan, en daar vertelt hij verder over. Op het einde komt hij weer in beeld, en dan komt de kast met de verschillende soorten Beerenburg in beeld.Leeuwarden 3 mei borrel Leeuwarden 3 mei 048 Leeuwarden 3 mei 049

Omdat wij kaartjes van de camping bij ons hebben krijgen wij twee borrels voor  1 euro! Herman kies voor de Beerenburg en een oude jenever, ik voor een zoete en krijg een Kloosterlikeur en een anijslikeur. Wat schetst Herman zijn verbazing: Rien Snoeren komt naast ons zitten! Wij maken het samen nog gezelliger. Natuurlijk kopen wij twee flessen lekkers, een voor Herman en een voor mij.Leeuwarden, 3 mei Boomsma

Hierna lopen we langs de Waag terug naar de fietsen om de flessen veilig naar de auto te brengen. Er is toch nog tijd genoeg.Leeuwarden 3 mei 027

Wij gaan naar het Post Plaza Hotel; wat een groot en mooi pand. Aan de binnenkant wordt alles herinnerd aan de verleden tijd van het postkantoor. In de heren-wc is zelfs de kluis nog aanwezig!Leeuwarden 3 mei 063Leeuwarden 3 mei 075