Friesland 2 mei 2016

2 mei 2016 - Dokkum, Nederland

Maandag 2 mei 2016

Vandaag staat Dokkum op de agenda, maar eerst nemen we een fietstocht nabij Veenklooster. Dokkum 001We rijden door Veenklooster, prachtig, maar je kunt nergens parkeren, dus rijden we verder naar Zandbuiten bij een fietsknooppunt. Zo kunnen we straks onze auto weer terugvinden.Fietstocht en Dokkum 002

Er staat een behoorlijke wind. We komen langs prachtige velden en boerderijen, een smal paadje langs een watertje, overal vennetjes, maar besluiten niet de hele ronde te doen, maar ook het centrum van Twijzelerheide aan te doen. Vandaaruit weer terug naar de fietsroute.

Na het fietsen gaan we naar Dokkum. Ze zijn flink aan de weg aan het timmeren en de GPS raakt van de wijs, maar wij niet. Dokkum 010

Voor Dokkum zetten we de auto aan de kant en gaan met de fiets Dokkum in. Overal bruggetjes en water. Dokkum is prachtig en we drinken koffie (met een stuk taart ) bij de Hema. Als we wat inkopen hebben gedaan en wat hebben rondgelopen pakken we de fiets weer. Er is nog genoeg te zien en doen eerst een kleine ronde. Daarna een bruggetje over naar de herdenkplaats van Bonifatius. Alles is hier que monumenten pas in juni open, dus zien we alleen de buitenkanten. Het zal hier in de zomer hartstikke druk zijn, zowel op- als buiten het water. Wij kunnen nog rustig overal fietsen. Onze auto staat bij de Aldi, dus dan daar maar boodschappen doen. Trouwens in Dokkum wel een goeie fles Bonifatius bitter gekocht!Dokkum 017

Als we rond 16:00 uur bij de camping aankomen is de boer al weer bezig met planken, waarschijnlijk als afrit voor een caravan. De caravan tegenover ons is verhuurd, maar daar moet nog een en ander gebeuren; het water van vorig jaar zit nog in de jerrycan, en die breekt dan ook, als hij gevuld moet worden.Dokkum 012Dokkum 025

1. Marten Dek:
    25 juli 2016
    Slecht verhaal.
    Ik kan de route niet volgen en dat is vervelend.
    Waar ligt nu bv Zandbuiten waar ik op zoek naar ben.
    Met vr. gr. Marten Dek.
  2. Sylvia Paalman:
    25 juli 2016
    Hallo Marten: het ligt in Friesland tussen Drachten en Dokkum.