Brabantse Kluis Aarle-Rixtel 27 februari 2019

28 februari 2019 - Aarle-rixtel, Nederland

Woensdag 27 februari 2019

Vandaag staat er een rondleiding gepland door het klooster in Aarle-Rixtel. Als je dit wilt, moet je eerst reserveren. Daar hoort dan wel bij, dat je eet in de Herberg, dus ik heb het gereserveerd voor 9 personen.

We gaan de mensen ophalen, maar dan blijkt er toch ééntje de griep te pakken te hebben. Ze vind het heel erg jammer, want ze had graag meegewild.

Het weer is prachtig, en de voorspelling is dat het rond de 20 graden wordt. We komen mooi op tijd aan bij de Herberg, waar een lange tafel voor ons klaar staat. En dat we met minder mensen komen maakt niet uit, want de uitbaatster van de Herberg vraagt of er nog mensen mee mogen met de rondleiding. Zij hebben niet gereserveerd en willen graag mee. Geen probleem toch?

Oude snoepjes in de hal

We hebben lekker op ons gemak kunnen eten als zuster Madeleine ons komt ophalen. Ze vertelt dat de orde in 1885 is begonnen en dat hun rode koord, waaraan een kruisje hangt, hun eigen symbool is, wat bij hun orde hoort.

Zuster Madeleine

Ze leidt ons via de binnenplaats, door de koeienstal naar het klooster toe en vertelt over het ontstaan van het gebouw. Van de boerderij met stal (nu de Herberg) tot aan het verbouwde klooster achter haar. En dan gaan we naar binnen.

Zuster Madeleine geeft rondleiding

We zien het winkeltje, de eenvoudige kamer, de refter, de gaarkeuken, de kapel, de lesruimte, het museum en ze vertelt honderd-uit.

Tafel uit 1903

Voor we de kapel ingaan vertelt ze, dat ze daar niet praat en een gebaar zal geven als we verder gaan. Zo gauw de deur van de kapel open gaat, zegt ze dan ook niets meer.

in de kapel

Later in een ruimte kun je nog vragen stellen en dan is het uur voorbij. Ze nodigt ons nog uit om bij de Mariagrot te gaan kijken. We doen een duit in het zakje (altijd voor de behoeftigen) en gaan eerst nog wat drinken. Het terras op de binnenplaats is overvol, wat wil je met dit mooie weer dus we gaan naar binnen. Daar spreken we een tijd af, zodat ieder zijn eigen gang kan gaan.

uitleg door zuster Madeleine

We lopen naar de Mariagrot en gaan daarna op een bankje in de zon zitten. Heerlijk!