Met Ons Welzijn naar huisconcert naar Lya de Haas

21 mei 2018 - Rosmalen, Nederland

Maandag 21 mei 2018, 2e Pinksterdag

We gaan vandaag naar Lya de Haas en Hennie Korsten voor een thuisconcert.

Het is echt stralend mooi weer, eigenlijk dus te warm om buiten te zitten. Om 12:30 uur vertrekken wij vanaf Ons Welzijn Veghel om de passagiers op te gaan halen. Vandaag halen we er zes op en zijn dus tesamen met 8 vrouwen; een gezellig clubje.

De tijd is te krap om binnendoor te rijden. We zullen dus op de doorgaande wegen rijden om op tijd, 14:00 uur, bij Lya aan te komen.

En het klopt, net voor 14:00 uur stappen we uit. We worden vriendelijk ontvangen door Hennie Korsten (toch echt een man) die ons binnen laat. In de bus was daar verwarring over. Doordat alle meereizenden een zwartwit kopie krijgen, zijn de foto’s van het krantje onduidelijk en kan je niet zien of Hennie een man of een vrouw is.

Lya de Haas wijst ons onze plaatsen aan, zodat we bij elkaar in een treinrijtje zitten. De begeleiders, Henriëtte Sips en ik, zitten aan de zijkant. Iedereen heeft een kopje, nootjes, bonbons vlak bij staan. Eerst krijgen we koffie/thee met een zelf gebakken plak cake, peperkoek met goei boter of een krentenbolletje met boter. De gezelligheid begint al. Er wordt uitgelegd wat vandaag de bedoeling is; muziek, pauze, rondleiding in de studio en het kan beginnen.21 mei 2018 Lya en Hennie Korsten

Lya praat de liedjes met grappen en annecdotes leuk aan elkaar. Tijdens de pauze kunnen we uit fris, wijn, bier of een advocaatje met slagroom kiezen; lekker hoor, zie maar! Lekker hé zo´n advocaatje

Na de pauze is er nog muziek en de groep, zo’n 26 personen, wordt opgesplitst. Wij gaan eerst naar de barruimte. Daar zijn fotoboeken en wordt door Lya e.e.a. uitgelegd over hun werkzaamheden. Je kunt er bijvoorbeeld een opname laten maken met familie/vrienden. We krijgen een overheerlijke zelfgemaakte en goedgevulde groentesoep mét ballen. Die is goed heet.

Als we daar klaar zijn gaan we eerst terug naar de huiskamer; de gang is zó smal, dat de andere groep eerst naar de andere ruimte gaat, voordat wij naar de studio gaan voor een uitleg door Hennie Korsten.

Hij legt uit hoe een opname gaat, en laat ook wat geluiden horen. Wat een mogelijkheden met zo’n knoppenkast! Ieder rijtje van onder naar boven is 1 spoor, dus voor zangers, muzikanten kan het apart opgenomen worden. Lya komt soms ’s nachts haar bed uit om een opname te maken; in een opwelling komt er dan een melodietje of tekst uit haar hoofd, en dat wordt meteen opgenomen. Dat is het voordeel van een studio aan huis. Hennie Korsten

Hierna komen we weer samen in de huiskamer. Daar wordt nog wat muziek gemaakt en Mevr. Kok wint een uit te kiezen CD!de CD-DVD afdeling voor verkoop

Dan krijgt iedereen nog een worstenbroodje. Natuurlijk is het wat uitgelopen, want wat kan Lya praten en zingen! Iedereen heeft genoten en tevreden gaan we huiswaarts. Het is inmiddels 18:30 uur!