Kevelaer 29 november 2017

29 november 2017 - Kevelaer, Duitsland

Vandaag staat een ritje naar Kevelaer Krippenmarkt gepland met ouderen van Ons Welzijn. We krijgen de lijst een dag van te voren via de mail toegestuurd met namen, adressen en telefoonnummers.

Herman kijkt altijd de dag voor de rit waar en wat er te doen is, en komt er dan tot onze schrik achter dat er deze dag nog geen Krippenmarkt is! Deze begint pas op 2 december. Dit komt, omdat de Kerst dit jaar na de 4e zondag van december valt en de kerstmarkten in het eerste adventsweekend beginnen.

Dus: eerst Ons Welzijn bellen wat nu te doen. Wij krijgen het advies om toch te rijden en de mensen aan de deur te zeggen wat er aan de hand is. Ze mogen dan beslissen of ze wel of niet mee willen. Wij kijken elkaar aan en schudden allebei ons hoofd. Zelf zouden we zo ook niet willen, dus Herman gaat alvast de mensen bellen of ze nog mee willen. Van de 7 gaan er uiteindelijk toch 6 mee.

Dus: woensdag op tijd het bed uit (Marilyn Manson de vorige avond zit nog in mijn lijf), douchen en dan naar Veghel om de papieren en de bus te halen en dan weer terug naar Uden, want alle meerijdende passagiers komen vandaag uit Uden. Het is flink koud, maar het is droog. De tomtom vertelt ons, dat het 55 km verderop is, dus dat valt wel mee.

Heel veel kerststerren Het is erg rustig in Kevelaer, maar alle winkels zijn open en vertonen al veel kerstgebeuren. Kevelaer is een prachtig stadje en wij spreken af om 15:30 uur allemaal weer terug te zijn bij de bus. Een man alleen trekt erop uit, de rest van de vrouwen gaan in groepjes rond.

kerstmannen uit boomstammen Wij genieten er ook van en hebben tijd genoeg om alles te bekijken. In het eerste straatje waar we de stad inliepen hebben wij al wat gelezen van worst met friet en 1 liter drinken en we besluiten om dan ook om daar te gaan eten.Wat eten hoort erbij Natuurlijk kan Herman het niet laten om daar ook wat worst en meer in te slaan, want het ziet er allemaal lekker uit (nou ja, bloedworst hoef ik echt niet).

Wat kerstspulletjes kopen hoort erbij en dan drinken we nog bij de Tschibo een kopje koffie. De mannelijke passagier komt ook binnen, en gaat gezellig bij ons zitten. Dan wordt het tijd om terug te gaan naar de bus, want er komen wat dames voorbij, die meerijden. Herman blijft bij de man en ik ga de bus wat voorverwarmen, want het is nog steeds steenkoud.

Om 15:30 uur is iedereen terug en het is tijd om naar huis te gaan.

1. Marjo:
    29 november 2017