Boxmeer, Sint Petrusbasiliek met ons Welzijn 22-12-2017

22 december 2017 - Boxmeer, Nederland

Vrijdag 22 december 2017

Vandaag staat een uitje gepland naar Boxmeer. We gaan de Sint Petrus Basiliek bezoeken, waar we zullen worden rondgeleid langs de stallen.

Met vier dames achterin is het onderweg gezellig kletsen. Een enkele is er al eerder geweest en vertelt erover.

Toevallig is de verzamelaar, Kees Thijssen, die ons rond zal leiden, gisterenavond op de televisie geweest. Hij bezit zo’n 2100 !! stallen, groot en klein, en elke jaar richt hij de basiliek in met de mooiste stallen. Vanaf 9 december tot 1 januari zijn die te zien van 13.30-17.30u.. Op 2 januari begint hij af te breken en dan is het de bedoeling even een maand niets aan stallen te doen. Maar dan gaat het toch weer kriebelen….

Wij zijn nu toch wel erg benieuwd geworden. We rijden Boxmeer in en zien in eerste instantie niet waar de Basiliek staat; het is mistig. Na wat in het centrum gereden te hebben zien we het, maar kunnen die straat niet in, het is winkelgebied. Dus dan maar eromheen rijden. Nog niet, dan maar een stukje terug.

Uiteindelijk rijden we een doodlopend straatje in. Een agent kijkt ons verbaasd na, die komen zeker terug. Maar nee hoor, we kunnen recht achter de basiliek parkeren. Er staat een zijdeur open en we gaan naar binnen.IMG_20171222_143925_resized_20171222_084129296

Binnengekomen kom je direkt bij de stallen aan. Prachtig mooi, en de man vertelt honderduit. Over de panden, welke ook in Boxmeer te vinden zijn. Over de verschillende stallen en het verhaal erachter. In de crypte is meer te zien. Er zijn smalle trappetjes naar beneden. Voor degenen die niet goed ter been zijn is er een oplossing: in het kapelletje boven draait een DVD met beelden van de stalletjes beneden. Het is echt geweldig mooi, dus foto’s en filmpjes te over.allerkleinste stalletje, zie luciferkop

Natuurlijk laat hij het allerkleinste stalletje zien, gemaakt met een pincet. Op de foto zie je de luciferkop erbij, zo klein is ie. Dit stalletje is ieder jaar te zien, de anderen niet, elk jaar is het anders.Maria op kraambed Dit is een zeldzaam beeld: Maria op het kraambed.

En dan is er koffie. Er staan genoeg tafels en stoelen en de koffie smaakt heerlijk. Met een voldaan gevoel gaan we weer huiswaarts.

Foto's genoeg te zien, filmpjes volgen nog.

1. Marjo:
    22 december 2017