Vakantie Overijssel 28 april - 6 mei 2018

30 april 2018 - Almelo, Nederland

Maandag 30 april 2018. Om 09:40 uur het bed uit.

Herman is al wakker en is al bezig de tafel te dekken. Het heeft vannacht flink geonweerd en geregend. Het is een stuk frisser dan gisteren en de weersverwachtingen voor vandaag zijn slecht. Er staat een stevige wind, dus fietsen zit er niet in.

We willen naar Almelo, om daar eens de stad te gaan bekijken. Het is ca. 17 km. verderop, dus fietsen zit er voor mij zowieso niet in. We nemen de fietskaart mee, want daar staat de Aldi op, waar we willen parkeren. Zo is de auto straks makkelijk terug te vinden. Ik stel de tomtom in de auto in op kortste route, zodat we niet over snelwegen hoeven.

Als we bij Mariaparochie zijn, zien we al aan de toren waar we willen gaan kijken. Het Ave Maria staat rondom de toren. We lopen rond, maar de deuren zijn dicht. Net als we willen gaan komt er een man op de fiets aan. Hij vraagt ons of we binnen willen kijken. Nou, dat willen we wel. Hij blijkt de koster te zijn en laat ons binnen via de kapel. We lopen door de sacrestie de kerk in, en de verlichting wordt aangemaakt.Mariaparochie kapelletje

De man weet alles van de kerk: de ramen zijn een kado geweest voor de pastoor, die 25 jaar priester was. De kruiswegstatie komt uit Venlo. Deze waren zo vies, dat er bijna niet te zien was wat er op stond. Dus alles is schoongemaakt en kijk, wat een prachtig schouwspel. In de kerk wordt wel vanaf het koor boven gezongen, dus bij het kerkorgel. Bij ons wordt dat niet meer gedaan (bisschopsbesluit, pastoor en ouderen, die de trap niet meer op kunnen). De man wijst ons nog naar het kerkhof, waar een mooi Mariakapelletje is. Natuurlijk gaan we daar even kijken, voor we weer verder rijden.

We parkeren inderdaad bij de Aldi en hoeven dan maar 10 minuten langs de Aa-route te lopen voor we in het centrum zijn. Heel veel leegstand, maandags dicht zorgt ervoor dat het erg rustig is. Maar Almelo heeft wel mooie plekjes en oude gebouwen. Zo zien we het wevershuisje en meer mooie plekjes.Almelo (17) wevershuisje

Dan is het weer tijd om terug te lopen naar de auto. Het regent inmiddels al weer een tijdje en het is fris. Eindelijk heb ik wat internet, zodat ik Whatsapp kan beantwoorden. Ik ga straks de code op de camping vragen, zodat ik ook wat foto’s van mijn GSM kwijt kan. We doen wat boodschappen bij de Aldi, zodat we straks wat kunnen bakken en koken. We rijden nog wat rond in Almelo en komen dan uit bij Reiling, een campeerwinkel. We kunnen wel wat gebruiken aan vervangende onderdelen.

Dan maar weer de tomtom aanzetten, want we zitten nu aan de andere kant van Almelo.

1. Marjo:
    8 mei 2018