Vakantie Overijssel 28 april - 6 mei 2018

4 mei 2018 - Ootmarsum, Nederland

Vrijdag 4 mei 2018. Goed geslapen, maar om 6:30 uur al wakker.

Dus om 07:30 uur er maar uit. Het is hartstikke stil, iedereen slaapt nog en ik hoor alleen maar vogeltjes fluiten. Dan ga ik maar douchen, lekker rustig.

We fietsen vandaag naar Ootmarsum, zo’n 10 km. verderop. We stippelen een route uit op de fietskaart en ik maar een foto van de route, zodat ik de kaart niet hoef mee te nemen. Soms is dat wel makkelijk, omdat niet bij elk knooppunt een bord staat.  Op de kaart bij nr. 45, bordje N343 is onze camping.fietsknooppuntenkaart

Het is weer lekker zonnig weer, en deze keer hoef ik geen vest of jas aan. Toch komen we mensen met winterjassen en shawls tegen! In Groot-Agelo stoppen we even bij een Mariakapelletje en dan is het nog maar een stukkie.Ootmarsum plattegrond

In Ootmarsum aangekomen staat er direkt een bordje, waarop “openluchtmuseum” staat aangegeven en we slaan rechtsaf. We hebben bijna de hele weg bergie-op gereden en nu gaan we een stukje naar beneden. Daar aangekomen blijkt inderdaad een openluchtmuseum te zijn, maar dat is niet erg groot. Tevens is er een hal, waar oude stoommachines staan opgesteld. We kijken even rond en fietsen dan richting centrum.Ootmarsum (18)

Daar aangekomen blijkt, dat veel oude gebouwen er nog staan of gerenoveerd zijn. Een prachtig gezicht. Een hele hoek met kunstenaarswinkeltjes en een mooi marktplein maken, dat we de fietsen ergens stallen en te voet verder gaan. Zo groot is het nu ook weer niet, en zo kunnen we op ons gemak alles bekijken.

Ootmarsum (45) spelende kinderen

Een oude bewaarschool staat in het kunstcentrum. Vöglen werd vroeger tijdens Pasen gedaan: kinderen, hand aan hand in een lange rij Paasliedjes zingend door het stadje. Dit wordt nog steeds gedaan. Ootmarsum (58) VÖGLEN

Bij een wijnhandel staat een van Berkel Snijmachine te pronken. Omdat Herman uit een slagerijfamilie komt, herkent hij deze en loopt naar binnen. Samen met de eigenaar van de winkel heeft hij er aardig gesprek aan overgehouden.Ootmarsum (80) Van Berkel snijmachine

Natuurlijk kijken we ook even in de Place de la Fontaine, grappige beelden.Ootmarsum (94) Place de la Fontaine

We drinken koffie met een broodje op het Marktplein en lopen nog even een stukje en dan is het tijd om via een andere weg terug te fietsen. We gaan via de andere kant Ootmarsum uit en snijden een stukje van de route af, want genoeg is genoeg, en komen zo bij de lange weg langs het kanaal uit. We zien meerkoeten, eendjes , zwanen en horen 2 uilen, die aan de overkant wonen. We komen bij de ophaalbrug uit, waar we al verschillende keren overheen zijn gefietst. Nu maak ik wel foto’s. Van daaruit is het nog een goede kilometer voordat we bij de camping uitkomen. We komen dan aan de achterzijde, bij het zwembad, binnen.Kanaal Reutum (4)

Nog even boodschappen doen in Weerselo. Deze keer nemen we een bak Ambachtelijk Slaatje mee. Ik bak zelf wat broodjes af. Het slaatje is inderdaad veel lekkerder dan die wij normaal nemen en met brood/kruidenboter en tomaatjes hebben we voldoende.