Vakantie Lorch 22 juli t/m 8 augustus Koblenz

28 juli 2017 - Koblenz, Duitsland

Vrijdag 28 juli.

Hele dag droog en 25 graden, wel bewolkt. Dus: fietsen achterop en op naar Koblenz. De tomtom geeft 775 km. aan, maar dan ligt die bij Berlijn, dus wij volgen de B42. Ik heb Herman al gezegd, dat deze wellicht afgesloten is, omdat ik borden heb gezien, maar hij zegt dat het mee zal vallen. Wij zullen kijken of het met de caravan te doen is.

Net voorbij St. Goarshausen gaat het al verkeerd: omleiding naar Koblenz, dus volgen maar. Het gaat al gauw de berg op, dus wij vrezen het ergste. De plaatsnamen Auel, Bogl, Oelsberg, Nastatten, Pohl, Singhofen, Nassau (mooi, met camping) Bad Ems, Fachbach komen voorbij. Thuis kijk ik wel op internet hoe ver we omgereden zijn, maar het lijkt wel 50 km. Uiteindelijk komen we bij het Haubtstation DB uit, waar we onze auto neerzetten. Dit is makkelijk terug te vinden.

We fietsen naar beneden Koblenz in. Vanaf deze zijde zijn we nog nooit binnen gekomen, dus we zien veel wat we nog niet eerder hebben bekeken. Jaren terug stonden we in Boppard, vanaf waar we richting Koblenz fietsten langs de Rijn, en dan hadden we de andere kant niet bezocht. Er is een grote winkel die leeg moet, en daar koop ik wat nieuwe handdoeken, want na 36 jaar zijn er toch wel een aantal versleten. Natuurlijk hebben we wel een nieuwe voorraad in de kast, maar ook die slinkt.
Als we langs een grote muziekwinkel komen met heul veul cd's gaan we naar binnen. We zoeken naar Mozart, Idomeno maar vinden die niet. Aan een desk zit een man, welke vraagt wat we zoeken. Hij heeft het niet op voorraad.  Hij kan alles bestellen, wat we maar willen, maar dat komt ons niet zo goed uit.
Natuurlijk bezoeken we de kerken, er zitten mooie bij en we rijden door het centrum. Veel winkels, de Galeria Kaufhof zit hier ook, tegenover de Woolworth, maar daar gaan we niet naar binnen. We rijden nog naar het Dreistromen Eck, waar we zien, dat er een kabelbaan bijgekomen is. Deze gaat vanaf de Dreistromen Eck naar het fort aan de overkant.  Het is bijzonder druk op dit punt, veel fietsers die op dit punt foto's maken, dus ik ook. Leve het digitale tijdperk!28-7 002 bij Dreistromen Eck
Dan gaan we terug naar de auto. Herman weet niet meer bij welk treinstation we stonden en rijdt prompt naar DB Stadtmitte. Ik roep hem terug dat we bij Hauptstation staan en hij kijkt me verbaasd aan. Toch maar doen dan?
Als we bij het Haubtstation aankomen ziet er vanaf de andere kant natuurlijk anders uit en ik zeg, dat we gewoon lopend met de fiets dwars door het station kunnen. Nou ja, we zien wel. Als we aan de andere kant zijn is er een fietsstrook naast de trap en we gaan daar naar boven. Nog geen 50 meter verderop staat de auto.....
We besluiten nu wel via Boppard de B9 naar de camping terug te rijden. Net buiten Koblenz doen we de avondboodschappen. Hier zijn we eerder al geweest. Onderweg zijn nog al wat werkzaamheden, dus dat houdt wat op, maar de weg is duidelijk korter dan op de heenweg. We zien ook de borden A61, en weten nu, dat we via Kaub/Oberwesel de makkelijkste weg terug met de caravan zullen nemen.
Onderweg naar de camping maak ik wat filmpjes, zodat je kunt zien hoe smal en hoe hoog we moeten. Het is een eenrichtingsweg naar de camping, via de andere kant naar beneden is stijler, maar wel korter.28-7 025 bij Lorch