REINSFELD 21-8 T/M 4-9-2016

30 augustus 2016 - Saarburg, Duitsland

Dinsdag 30 augustus

Vandaag mooi weer; zo’n 25 graden en we gaan naar Saarburg. Eigenlijk net buiten Reinsfeld ligt de 407, welke direkt naar Saarburg leidt, 39 km verderop. We parkeren net aan de buitenkant en lopen via het raadhuis de stad binnen. Het eerste wat  we tegenkomen is Klein Venedig, Dinsdag 30 aug Klein Venedig 3echt prachtig met bloembakken aan de brugzijden, terrasjes en een heuze waterval.Dinsdag 30 aug waterval 2

Dan lopen we via de Kunoturm naar het uitzichtspunt.Dinsdag 30 aug Achter de Kunoturm, uitzicht over de Saar 2 Dit geeft een prachtig beeld over het water en een stukje stad. We komen onze buren van de camping tegen, die hadden dezelfde plannen. We komen ze deze dag vaker tegen, alle bezoekpunten liggen niet ver van elkaar.

Via een weggetje terug komen we bij de Laurentiuskerk. Net daarvoor is een pand afgebroken, waarschijnlijk door brand verwoest.Dinsdag 30 aug brand gehad

·         RathausDinsdag 30 aug 183 Rathaus voorzijde

·         AmüseumDinsdag 30 aug 177

·         Alter MarktDinsdag 30 aug 129 Alte Markt

·         PfedemarktDinsdag 30 aug 181 Pferdemarkt 2

·         Evangelische KircheDinsdag 30 aug Evangelische Kerk

·         KunoturmDinsdag 30 aug Kaunaturm

·         Hackenberger MühleDinsdag 30 aug Wassermuehle

We komen vanzelf bij de Belvedere toren. Dinsdag 30 aug Belvedere 1Het is niet druk daar, we hebben de toren voor onszelf. Via een klein weggetje omhoog komen we bij het kasteel, en ook daar gaan we de toren in. Een smalle trap, bijna stijl omhoog. Maar het is de moeite waard, je hebt een prachtig uitzicht over de stad.Dinsdag 30 aug uitzicht over SaarburgDinsdag 30 aug 111 Selfie hoogste toren

We zien de oude markt en de klokkengieterij liggen, maar hoe kom je daar, links- of rechtsom. We staan rechts te dubben als een vrouwtje ons aanspreekt: “kan ik helpen” en ze loopt met ons mee naar beneden. Dinsdag 30 aug 117 Naar benedenHalverwege haakt ze af, want zij woont eventjes verderop, weer naar boven. Wij volgen de weg en komen in een klein gangetje, dus achterom, bij de weg aan, bij de klokkengieterij.Dinsdag 30 aug 130 Glockengiesserei

Voor een kleine entreeprijs kun je naar binnen, en dat doen we ook. De gieterij is niet meer in werking, maar mooi opgezet als museum. Er ligt zelfs een hamer bij de klokken en Herman kan het niet laten…. (film). Veel filmpjes en foto's te bekijken!

1. Marjo:
    6 september 2016