REINSFELD 21-8 T/M 4-9-2016

22 augustus 2016 - Trier, Duitsland

Maandag 22 augustus.

Het regent als we wakker worden, dat is ook voorspeld. ’s Middags wordt het droog, dus we besluiten om eerst wat boodschappen. Lenneke en Edwin hebben om een aanbieding van de Lidl gevraagd, dus daar eerst maar naartoe. Dan naar het de Kaufland, op het industrieterrein van Hermeskeil. Die is pas groot, dat wordt onze winkel!

We brengen alles naar de camping, want ik heb ijs gekocht en vertrekken dan naar Trier. Daar zijn we rond 13:30 uur. We zetten onze auto bij de Kaufhof in de parkeerkelder. Dat valt mee, op de muren staat aangegeven dat 3 uur parkeer € 3,10 kost (uiteindelijk zijn we € 7,= kwijt, schijnbaar moet je alle bedragen optellen).

Links in de Porta Nigra, maar die zien we we op het eind van de rit. Het is nog niet erg druk, het is ook pas net droog. We lopen het centrum in en starten dan bij de Dom. 22 aug 2016 115 BasiliekEen hele grote kerk, met een doorgang naar de Liebfrauenkirche. In de Dom is de heilige rots, 22 aug 2016 048 in de basiliekwelke je met de trappen aan de zijkant van het altaar kunt bereiken. Je kunt ook naar beneden, naar de begraafplekken van de bisschoppen. Vele foto’s van binnen en buiten gemaakt.22 aug 2016 054

Op het plein voor de dom is een bellenblaaskunstenaar aan het werk. Ik heb dit al eens in Nijmegen gezien, maar deze is toch anders. Deze heeft stokken, met daartussen touwen met lussen, wat een prachtig effect krijgt van heel veel belletjes. Omdat er wat wind staat, hoeft de man niet veel te bewegen. Hij heeft drie verschillende versies, dus bij een volgende keer heeft hij langwerpige en vierkante bellen (filmpjes).22 aug 2016 120 Bellenblaas

Via de Viehmarkt lopen we naar de buitenzijde van Trier. Linksaf komen we op een ander plein uit en via de wegwijzers gaan we richting Kaisersthermen. We lopen aan de achterzijde naar binnen, waar een bordje staat: geen ingang, maar deze staat wagenwijd open, dus…. We zien aan de linkerzijde een soort Arena, een ruïne-achtig geheel. 22 aug 2016 071 KaiserthermenAls we naar de eigenlijke ingang lopen, moet je entree betalen, maar dat doen we dus niet. Op een bordje buiten de Kaiserthermen staat aangegeven, dat de thermen nooit afgebouwd zijn.

We willen nu naar de Konstantin basiliek 22 aug 2016 095lopen en volgen een voetpad. We lopen langs een veld en daar wordt door de politie gefouilleerd tot op de onderbroek (filmpje). Er komt steeds meer politie bij, want het is een hele groep, die gecontroleerd dan wel gearresteerd gaan worden. We lopen door als we rechts een prachtig aangelegde tuin zien. Effe kijken, en jawel hoor. We staan direkt in de paleistuinen! We komen uit op de achterzijde van het paleis.22 aug 2016 082 Paleis vijver

Via een paadje komen we dan toch bij de basiliek uit. Een Romische basiliek, sober ingericht en van een gids neem ik wat op over de bouw van de kerk. Het plafond bestaat uit vierkante blokken. Ieder blok is 3x3 meter!22 aug 2016 109 Plafond

Als we de basiliek verlaten gaan we een steegje in en komen uit aan de achterzijde van de Dom. We hebben een rondje gelopen, bijna alles gezien. Allen de St. Gangolf-kirche .22 aug 2016 122 en de Porta Nigra nog.22 aug 2016 Porta Nigra 3

Trier uit is zo simpel nog niet, maar uiteindelijk komen we eruit. Wel aan de verkeerde kan van Trier, maar ja. (Veel meer foto's en filmpjes hiernaast!)