Horst Kantmuseum Ons Welzijn 26 september 2018

26 september 2018 - Horst, Nederland

Op woensdag 29 september 2018 gaan we naar Horst Kantmuseum. Herman als chauffeur en ik als begeleider.

Op de lijst staan 7 dames, dus een volle bus met gezellige mensen. We gaan eerst lunchen bij Efkes Anders, waar we een arrangement hebben geboekt. Dat betekent soep naar keuze, een broodje gezond en toegang tot het Kantmuseum voor een zeer schappelijke prijs.

Eerst koffie natuurlijk. Voor de prijs van € 2,10 krijg je echt iets bijzonders:Bij Efkes AndersKoffie, koekje, glaasje slagroom met scheutje alcohol en een glaasje water. Dan kun je kiezen uit tomatensoep, runderbouillon of sinaasappelsoep met spekjes. Ik ga voor het laatste. Lekker zoete soep, maar wel met een pittige nasmaak (pepertjes). Het broodje gezond smaakt heerlijk en is genoeg om de middag door te komen.

Dan op naar het kantmuseum, wat een kilometertje verderop ligt. Op de site heb ik al gezien dat als expositie de Russische Traditionele examenstukken Volkskunst te zien zijn, dus dat belooft wat.Folder Kantmuseum

We komen binnen via de kantine. Daar kun je zitten voor een kopje koffie of een tosti. Er staan boeken  (deze kun je ook kopen), wat aandenken of kadootjes zijn er ook te koop. Je loopt de fabriek binnen via een doorgang van vingerhoedjes. En dan ben je binnen. We hebben geen rondleiding geboekt, wat de beschrijving staat er bij, en zo kan iedereen op zijn eigen gangetje rondgaan.

Tot mijn verrassing zijn er kantmachines uit Uden, de CezomaCezoma 8 Als je door de fabriek loopt is er heel veel aan kantwerk te zien. Vele laden met nijverheid en mooie poffers. Je kunt een selfie met een poffer maken (de knop zit op de grond).

Doorlopen tot het eind en je ziet de eerste mooie jurk al, het pronkstuk (zie filmpje) en dan gaat het verder. De mooiste jurken, mutsjes, batikjurken, sieraden en juwelen, doosjes en schilderijen. Bekijk de foto's maar, genoeg te zien.28